Recenze - Tracyho tygr

Název: Tracyho tygr
Autor: William Saroyan
Nakladatelství: Argo

(pozn.: Knížka anotaci nemá, snad ani nemůže mít)

S touhle knížkou jsem se seznámila na základní škole. Bylo to povinné školní divadelní představení. A já ho vůbec nepochopila, vůbec se mi nelíbilo. Možná to bylo věkem, možná špatným nastudováním námětu. Nevím. Každopádně jsem na něj po mnoho let zanevřela a neměla nejmenší chuť si přečíst knížku. Chyba! Opravdu velká chyba. Ale možná nebyla, možná do ní musí člověk dozrát.

Tak tedy: Thomas Tracy měl tygra. Touhle zdánlivě obyčejnou větou začíná tenoučká knížka, která je všechno, jen ne běžným, fádním, zapomenutelným příběhem. On to v podstatě ani tak docela příběh není. Teda vlastně je, ale to je u všech všudy podružné. Každopádně kdo by čekal nabitý děj, ten bude zklamán.
Taky to vlastně není tygr. Je to černý panter. Takže pokud někdo čeká vypravování o pruhované kočkovité šelmě, měl by si raději přečíst třeba Cirkus Humberto nebo Mauglího.
Tracyho tygr se prostě musí umět číst mezi řádky. Troufnu si říct, že čirý pragmatik nebo dokonce lehký cynik nemá šanci Tracyho tygra pochopit. Je to knížka pro čtenáře, kteří v sobě mají slušnou porci empatie, romantiky, lásky, touhy po svobodě a spříznění. Tahle zdánlivá jednohubka zůstane ve čtenáři dlouho a možná mu způsobí čtenářskou kocovinu. Ale je to knížka přenádherná, jinotajná, plná citu. Knížka, která rozeznívá křehké lidské nitro láskyplnými tóny a ke každému promlouvá unikátním jazykem, jež odráží minulost, očekávání, touhy, prožitky, zažitá zklamání a křivdy, strach, ale také naději každého jednotlivého čtenáře. A je jen a jen na čtenáři, zda poselství Tracyho tygra dokáže přijmout a pochopit.
Každopádně já osobně si budu moc přát,aby si každý hýčkal svého tygra, nenechal ho chřadnout či zahynout. Svět pak bude lepším místem.
A mimochodem nestydím se přiznat, že jsem na konci plakala jak želva. A poslední věta mě v dobrém slova smyslu dorazila. Jaká ta věta je? Přečtěte si Tracyho tygra!

Hodnocení: 5 🌞 z 5